Onlangs werd ik door Folkert gevraagd of ik een stukje wilde schrijven voor de Randmeer jubileumsite. Omdat ik vele jaren met heel veel plezier in de Randmeer heb gevaren vond ik dat uiteraard erg leuk om te doen. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste beeld van de Randmeer niet helemaal positief was. Na Optimist en Vaurien heb ik veel bemand in Valk en Yngling en de Randmeer vond ik toen niet echt ‘cool’ om maar in termen uit die tijd te blijven. Maar gelukkig veranderden mijn eerste wedstrijden in de Randmeer 680 ‘Griis’ met Johan Hoekstra de zaak.
Meerdere malen heb ik in de Sneekweek bij hem bemand en we voeren ook een keer een NK op Heeg. We wonnen daar de zilvervloot omdat we op vrijdag een klassieke bakboordstuurboord verloren in de protestkamer. Johan en ik voeren vaak met zijn baas. Een ietwat zware kerel die niet veel had gezeild, maar alles om zich heen schitterend vond en ontzettend van het zeilen genoot. Eigenlijk voeren we de boot dus met z’n tweeën en dat ging prima. Johan had altijd in de Valk 400 gevaren maar was klaar met hout. Hij had bij Gerke Gerritsma een romp gekocht, een speciale kleur laten mengen en zelf de boot werkelijk perfect
ingericht. Persoonlijk vind ik de 680 nog steeds één van de mooiste Randmeer die er is. Jammer dat de boot
niet veel aan de start verschijnt, maar dat is weer iets anders. Om de spi lekker ver van de boot te houden had
Johan een systeem bedacht waarmee je de spiboom op een rail op de mast horizontaal op en neer kon trekken.
Johan heeft daar volgens mij uren en nachten over nagedacht, het systeem werkte perfect. Zelf heb ik de 680
nog een keer geleend voor het NK op het Slotermeer. Ik voer met twee vriendjes van de zeilschool en we
werden geloof ik hoogste nieuwkomer in de A, toch leuk!
Tijdens mijn afstudeerstage en de jaren dat ik bij het Watersportverbond zat ben ik met Christoffel van Hees
gaan varen in zijn 498. Begin jaren ’90 voeren we een Sneekweek met Paul Kamphorst en de nacht voor de
Sneekweek sliepen we in het huis van mijn ouders in Balk. Na het eten hebben we het onderwaterschip nog
even schoongemaakt en geschuurd. Ik weet niet wat voor antifouling er onder de boot zat, maar er groeit daar
nog steeds geen onkruid. Tijdens de Sneekweek sliepen we in het ruim van een skûtsje op het starteiland. Erg
gezellig kan ik me nog goed herinneren.
Tot en met 2010 heb ik met heel veel plezier in de 498 bemand, en ieder jaar voeren we het Vrijbuiterweekend
en het NK. Vaker zeilen wilden we wel, maar lukte eigenlijk nooit. Verrassend was het dan ook dat we in 2007
op Sneek kampioen werden. We waren beslist niet de snelste Randmeer van het grote deelnemersveld (50+
boten), maar starten sterk op de lange lijn en voeren het meest constant. Op zondag kreeg ik van mijn vader -
die namens de KWS wedstrijdleider was - de blauwe kampioenswimpel omgehangen. Een mooi moment! Het
NK op Alkmaar in 2010 was de laatste wedstrijd met Stoffel en Gwenda. Dat had niks te maken met het
resultaat bij het NK (we werden 8) maar ik had na al die mooie gezellige jaren zin in iets anders.
In de tussentijd heb ik ook een paar keer gevaren met Klaas Jan Rozema in de 775 en met Mathijs van de
Griendt in de 637. Geen wedstrijden maar als ‘ervaren bemanning’ mee voor training en uitleg. Leuk om te zien
dat via de zeilschool meerdere mensen Randmeer zijn gaan zeilen.
In 2011 werd ik door Nik Petersen gevraagd om met zijn 1076 het NK te varen. Ik ken Nik al jaren van zeilschool
de Ûlepanne waar we beide zeilles hebben gegeven. Arthur Arets voer ook met ons mee. Mijn ouders voeren
op donderdag mijn kajuitbootje naar het starteiland dus hadden we een heus moederschip voor soep tussen en
koud bier na de wedstrijden. Wat een luxe! Na een weekend ontspannen en gezellig varen werden we 5. Een
mooie plaats voor deze rappe Randmeer Classic 2.0.
Ik wens Jachtwerf Heeg en de RKO nog heel veel goede jaren toe en wens ze een schitterend jubileumjaar toe!
Hylke Steensma, Utrecht
Ontwerpwedstrijd
Een winnend ontwerp
In productie / officiële wedstrijdklasse
Oprichting RKO
Jachtwerf Heeg
Zeilen in de Randmeer
Twee zusjes voor de Classic
Zeilnummer 1000
Restyling
Nieuwe werfeigenaar
De Randmeer 50 jaar